De veiligheid is niet op orde
Aspect
Bij de KLM is 70% van de passagiers overstapper. Die vliegen over dichtbebouwd gebied. De raad voor de veiligheid concludeert dat de luchthaven complex is en dat groei van vliegbewegingen de kans op vliegrampen vergroot.
Minder vliegbewegingen vergroot dus ook de veiligheid. In deze video wordt dat uitgelegd.
De overheid stelt zich op als procesmanager en heeft zelf weinig expertise. Ze laat het over aan de sector. Zoals dat in andere sectoren ook gebeurt.
Voordat kan worden besloten over groei van luchthaven Schiphol, moeten de risico’s voor het vliegverkeer op en rond de luchthaven worden aangepakt. Het ontwerp van de luchthaven en het systeem voor de afhandeling van het vliegverkeer zijn zo complex, dat dit structurele problemen oplevert. De grenzen van een veilige afhandeling van het vliegverkeer komen in zicht. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid in het rapport ‘Veiligheid vliegverkeer Schiphol’. Er zijn geen aanwijzingen dat de luchthaven op dit moment onveilig is, maar partijen moeten de veiligheidsrisico’s structureel verminderen. De Raad constateert dat verdere groei niet veilig kan worden opgevangen met marginale aanpassingen. Er is een fundamentele discussie nodig over de toekomst van de luchtvaart in Nederland en de mogelijkheden en beperkingen van groei van Schiphol. Hierbij moet de staat nadrukkelijker de eindverantwoordelijkheid nemen.
De Onderzoeksraad komt tot de volgende aanbevelingen:
Aan de Schiphol Group en LVNL:
- 1. Ontwikkel een nieuw toekomstbestendig operationeel concept voor de afhandeling van vliegverkeer op Schiphol, waardoor huidige en toekomstige veiligheidsrisico’s worden verminderd;
- 2. Verminder huidige en toekomstige veiligheidsrisico’s door onder andere onderstaande maatregelen;
- 3. Onderzoek vooraf en integraal wat de effecten van groei van het vliegverkeer zijn op de veiligheid en neem maatregelen om die effecten structureel te beheersen.
Aan Schiphol Group, LVNL, en luchtvaartmaatschappijen binnen het veiligheidsplatform Schiphol (VpS):
- 4. Stel een gezamenlijke visie op voor de veiligheid van Schiphol waarin expliciet te realiseren veiligheidsdoelen met bijbehorende termijnen zijn opgenomen;
- 5. Zorg voor een Integraal Veiligheidsmanagementsysteem (IVMS) waaraan alle partijen in het VpS zich committeren, met in ieder geval de volgende onderdelen;
- 6. Zorg ervoor dat het Veiligheidsplatform Schiphol een formele status krijgt met doorzettingsmacht waarbinnen operationele en strategische beslissingen over veiligheid op Schiphol kunnen worden genomen.
Aan de staatssecretaris van het Ministerie van Infrastructuur en Veiligheid:
- 7. Vul de rol van eindverantwoordelijke voor de veiligheid van het vliegverkeer op en rond Schiphol nader in;
- 8. Leg periodiek openbaar verantwoording af over de rol van eindverantwoordelijke voor veiligheid op Schiphol.
Documenten
- 2021 06 00 Factsheet verduurzaming luchtvaart (pdf)
- 2021 10 06 VNO NCW manifest vestigingsklimaat (pdf)
- 2022 01 28 Tweede periodieke rapportage staatsagent KLM (docx)
- 20220430 Volkskrant het is hier niet zoals buiten (pdf)
- 20220506 Lammert van Raan FD (pdf)
- 20220510 Brief Min IenW over de ontwikkelingen van de verduurzaming van de luchtvaart (pdf)
- 20220525 NLR Position paper t.b.v. rondetafelgesprek Verduurzaming luchtvaart d.d. 25 mei 2022 (pdf)
- 20220525 ORS Position paper ORS KCCA t.b.v. rondetafelgesprek Verduurzaming luchtvaart d.d. 25 mei 2022 (pdf)
- 20220525 SNM Position paper tbv rondetafelgesprek Verduurzaming luchtvaart d d 25 mei 2022 (pdf)
- 20220525 TU Delft Position paper J. Melkert t.b.v. rondetafelgesprek Verduurzaming luchtvaart d.d. 25 mei 2022 (pdf)
- 20220531 Brief Regionale Luchthavens minister Harbers (pdf)
- 20221109 SNM GP MD Actieagenda Luchtvaart (pdf)
- animatie (m4v)
- animatie (mp4)
- animatie (zip)
- BEREKENING SCHATTING ENERGIE TBV SYNT KER BURGERLUCHTVAART 30 05 2022 geheel (pdf)
- De nuttige hub Schiphol 20220407 (pdf)
- lakonderzoek onder het Nederlands publiek, meting 2020 (derde meting, tijdens COVID 19 pandemie) (pdf)
- luchtvaart uit balans (pdf)
- Nota van Antwoord Luchtvaartnota 2020 2050 (pdf)
Terug & verder bladeren:
Bron: Onderzoekraad voor Veiligheid
Voorstellen
Achtergrond
Gerelateerd nieuws
- 08-03: Waarom wil de KLM niet dat Schiphol krimpt?
- 16-01: Analyserapport: economische impact van minder vliegbewegingen zeer beperkt
- 10-12: Zes woedende gemeenten eisen stikstofrechten terug van Lelystad Airport
- 06-12: Frankrijk zet streep door aantal korte vluchten
- 24-11: PvdA en Groenlinks in Amsterdam: Schiphol moet substantieel krimpen
- 24-11: D66 congres: Halveer de CO2 uitstoot van de luchtvaart in 2030
- 25-06: Kabinet wil luchtvaart niet meer terug naar oude niveau
- 01-05: PVA-video. Kwaliteit en moraliteit van Schiphol
- 11-11: Interview met Marcella van Platform Vliegoverlast Amsterdam
- 15-07: Kosten-baten analyse Schiphol leidt tot kamervragen