ICAO
Aspect
De ICAO is een agentschap van de Verenigde Naties en werd opgericht aan het einde van de Tweede Wereldoorlog om het vliegverkeer te stimuleren. Onder het mom van een verenigde wereld was de gedachte dat verschillende culturen meer begrip voor elkaar zouden krijgen als ze elkaar beter leerden kennen. De organisatie is gevestigd in Canada.
Maar de ICAO is inmiddels uitgegroeid tot een heuse lobbyclub die in besloten vergaderingen de wil van de vliegindustrie oplegt aan regeringen over de hele wereld. Nauwelijks gehinderd door zorgen over milieu, klimaat of overlast, pleit de organisatie keer op keer voor nog meer groei van de luchtvaart en probeert dat met onderling afgesproken regeltjes te realiseren.
Nauwelijks controleerbaar
In de ICAO hebben vrijwel alleen luchtvaartgezinde organisaties een plek. Omdat de club internationale bindende afspraken maakt over het vliegverkeer, hebben aangesloten landen zich daar maar aan te houden. Dat die afspraken achter gesloten deuren worden gemaakt en dat verslagen en rapporten van ICAO peperduur zijn, maakt ICAO schimmig en moeilijk controleerbaar.
Om de vliegindustrie te beschermen tegen burgers die te maken hebben met de geluidsoverlast en milieuvervuiling, hebben de wijzen in Canada besloten dat krimp als gevolg van al te grote geluidsoverlast aan strikte voorwaarden is verbonden.
Zo dienen regeringen eerst allerlei andere alternatieven voor de voorgenomen krimp te onderzoeken, alvorens te besluiten tot minder vliegverkeer. Zo moet uitgebreid onderzoek worden gedaan naar de effecten van ‘stillere’ vliegtuigen, moet het aantal woningen rond vliegvelden worden ingeperkt, desnoods door sloop, en moeten de positieve gevolgen van ‘nieuwe vliegtechnieken’ beschouwd worden.
Documenten
- 2021 06 00 Factsheet verduurzaming luchtvaart (pdf)
- 2021 10 06 VNO NCW manifest vestigingsklimaat (pdf)
- 2022 01 28 Tweede periodieke rapportage staatsagent KLM (docx)
- 20220430 Volkskrant het is hier niet zoals buiten (pdf)
- 20220506 Lammert van Raan FD (pdf)
- 20220510 Brief Min IenW over de ontwikkelingen van de verduurzaming van de luchtvaart (pdf)
- 20220525 NLR Position paper t.b.v. rondetafelgesprek Verduurzaming luchtvaart d.d. 25 mei 2022 (pdf)
- 20220525 ORS Position paper ORS KCCA t.b.v. rondetafelgesprek Verduurzaming luchtvaart d.d. 25 mei 2022 (pdf)
- 20220525 SNM Position paper tbv rondetafelgesprek Verduurzaming luchtvaart d d 25 mei 2022 (pdf)
- 20220525 TU Delft Position paper J. Melkert t.b.v. rondetafelgesprek Verduurzaming luchtvaart d.d. 25 mei 2022 (pdf)
- 20220531 Brief Regionale Luchthavens minister Harbers (pdf)
- 20221109 SNM GP MD Actieagenda Luchtvaart (pdf)
- animatie (m4v)
- animatie (mp4)
- animatie (zip)
- BEREKENING SCHATTING ENERGIE TBV SYNT KER BURGERLUCHTVAART 30 05 2022 geheel (pdf)
- De nuttige hub Schiphol 20220407 (pdf)
- lakonderzoek onder het Nederlands publiek, meting 2020 (derde meting, tijdens COVID 19 pandemie) (pdf)
- luchtvaart uit balans (pdf)
- Nota van Antwoord Luchtvaartnota 2020 2050 (pdf)
Terug & verder bladeren:
Voorstellen
Achtergrond
Gerelateerd nieuws
- 08-03: Waarom wil de KLM niet dat Schiphol krimpt?
- 16-01: Analyserapport: economische impact van minder vliegbewegingen zeer beperkt
- 10-12: Zes woedende gemeenten eisen stikstofrechten terug van Lelystad Airport
- 06-12: Frankrijk zet streep door aantal korte vluchten
- 24-11: PvdA en Groenlinks in Amsterdam: Schiphol moet substantieel krimpen
- 24-11: D66 congres: Halveer de CO2 uitstoot van de luchtvaart in 2030
- 25-06: Kabinet wil luchtvaart niet meer terug naar oude niveau
- 01-05: PVA-video. Kwaliteit en moraliteit van Schiphol
- 11-11: Interview met Marcella van Platform Vliegoverlast Amsterdam
- 15-07: Kosten-baten analyse Schiphol leidt tot kamervragen