Fiscale staatssteun
Aspect
Op dit moment is de luchtvaart kunstmatig groot door falende marktwerking. Door de vrijstelling op BTW en accijnzen en het niet doorbelasten van milieu- en gezondheidskosten is er meer vracht- en passagiersvervoer. Dit kost de schatkist elk jaar 2 miljard euro. Geld dat via andere belastingen nu wordt geind.
Documenten
- 2020 07 01 CE Delft Voorstellen voor de klimaateconomie bereikbaarheidspakket (pdf)
- 2020 07 01 Miliedefensie Vervoersplan brochure (pdf)
- 2021 01 01 SEO Benchmark luchthavengelden en overheidsheffingen 2021 (pdf)
- 2021 02 15 EUR Bachelorscriptie Wassim Ourak BTW en Accijnsvrij vliegen kan dat nog (pdf)
- CE Delft 7M16 taxes in the field of aviation and their impact (pdf)
- CE Delft 7R08 Economische en Duurzaamheidseffecten Vliegbelasting (pdf)
- NM werkelijke ticketprijs luchtvaart rapport 1 (pdf)
Terug & verder bladeren:
tinyurl:
link
views: 456
Voorstellen
Achtergrond
Gerelateerd nieuws
- 08-03: Waarom wil de KLM niet dat Schiphol krimpt?
- 16-01: Analyserapport: economische impact van minder vliegbewegingen zeer beperkt
- 10-12: Zes woedende gemeenten eisen stikstofrechten terug van Lelystad Airport
- 06-12: Frankrijk zet streep door aantal korte vluchten
- 24-11: PvdA en Groenlinks in Amsterdam: Schiphol moet substantieel krimpen
- 24-11: D66 congres: Halveer de CO2 uitstoot van de luchtvaart in 2030
- 25-06: Kabinet wil luchtvaart niet meer terug naar oude niveau
- 30-05: Bewoners en Ngo's aan kamerleden: inkoop aandelen KLM in strijd met beleid
- 01-05: PVA-video. Kwaliteit en moraliteit van Schiphol
- 11-11: Interview met Marcella van Platform Vliegoverlast Amsterdam
- 15-07: Kosten-baten analyse Schiphol leidt tot kamervragen