Royal Schiphol Group
Aspect
de Royal Schiphol Group is een staatsbedrijf dat eigenaar is van de luchthavens op Schiphol, Rotterdam en Lelystad
De Royal Schiphol Group noemt zichzelf "een onafhankelijke en commerciële onderneming die al jaren winstgevend is".
Dit is bijzonder omdat 96% procent van de aandelen is in handen van overheden is. En overheden zijn veelal aandeelhouder als er een publiek belang is genoemd met het aandeelhouderschap.
Partij | pct. |
---|---|
Nederlandse Staat | 70% |
gemeente Amsterdam | 20% |
gemeente Rotterdam | 2% |
Groupe ADP | 8% |
De Groupe ADP bestaat voor 60% uit overheden. De Schiphol Group is zelf weer aandeelhouder in de Groupe ADP. Daarom komt het totaal uit op 96% overheids-eigendom.
De Schiphol Group is naast Schiphol eigenaar van de luchthavens in Rotterdam en Lelystad. Vliegveld Eindhoven is voor 51% in eigendom van de Schiphol Group.
De reden waarom de luchthavens in publiek eigendom is, laat zich historisch wel verklaren. Maar waarom alle energiebedrijven zijn geprivatiseerd en de luchthavens niet, blijft de vraag.
Aandeelhouders van de Groupe ADP
Documenten
- 2021 06 00 Factsheet verduurzaming luchtvaart (pdf)
- 2021 10 06 VNO NCW manifest vestigingsklimaat (pdf)
- 2022 01 28 Tweede periodieke rapportage staatsagent KLM (docx)
- 20220430 Volkskrant het is hier niet zoals buiten (pdf)
- 20220506 Lammert van Raan FD (pdf)
- 20220510 Brief Min IenW over de ontwikkelingen van de verduurzaming van de luchtvaart (pdf)
- 20220525 NLR Position paper t.b.v. rondetafelgesprek Verduurzaming luchtvaart d.d. 25 mei 2022 (pdf)
- 20220525 ORS Position paper ORS KCCA t.b.v. rondetafelgesprek Verduurzaming luchtvaart d.d. 25 mei 2022 (pdf)
- 20220525 SNM Position paper tbv rondetafelgesprek Verduurzaming luchtvaart d d 25 mei 2022 (pdf)
- 20220525 TU Delft Position paper J. Melkert t.b.v. rondetafelgesprek Verduurzaming luchtvaart d.d. 25 mei 2022 (pdf)
- 20220531 Brief Regionale Luchthavens minister Harbers (pdf)
- 20221109 SNM GP MD Actieagenda Luchtvaart (pdf)
- animatie (m4v)
- animatie (mp4)
- animatie (zip)
- BEREKENING SCHATTING ENERGIE TBV SYNT KER BURGERLUCHTVAART 30 05 2022 geheel (pdf)
- De nuttige hub Schiphol 20220407 (pdf)
- lakonderzoek onder het Nederlands publiek, meting 2020 (derde meting, tijdens COVID 19 pandemie) (pdf)
- luchtvaart uit balans (pdf)
- Nota van Antwoord Luchtvaartnota 2020 2050 (pdf)
Terug & verder bladeren:
Voorstellen
Achtergrond
Gerelateerd nieuws
- 08-03: Waarom wil de KLM niet dat Schiphol krimpt?
- 16-01: Analyserapport: economische impact van minder vliegbewegingen zeer beperkt
- 10-12: Zes woedende gemeenten eisen stikstofrechten terug van Lelystad Airport
- 06-12: Frankrijk zet streep door aantal korte vluchten
- 24-11: PvdA en Groenlinks in Amsterdam: Schiphol moet substantieel krimpen
- 24-11: D66 congres: Halveer de CO2 uitstoot van de luchtvaart in 2030
- 25-06: Kabinet wil luchtvaart niet meer terug naar oude niveau
- 01-05: PVA-video. Kwaliteit en moraliteit van Schiphol
- 11-11: Interview met Marcella van Platform Vliegoverlast Amsterdam
- 15-07: Kosten-baten analyse Schiphol leidt tot kamervragen