Marktontwikkelingen
Casus
11. Er zijn in Europa circa 500 locaties waar tesamen 170 miljoen ton staal per jaar wordt gemaakt. Dat komt dus neer op 340.000 ton gemiddeld. Het staalcomplex bij IJmuiden is het grootste qua oppervlakte en hoort met 7,5 miljoen ton staal per jaar ook tot de grootste van de EU qua productie. De meeste andere grote Europese staalbedrijven produceren tussen de 2 en 5 miljoen ton per jaar. Dat is niet omdat ze niet meer willen maar omdat ze niet meer kunnen of niet meer mogen van de overheid daar. ( www.eurofer.eu)
12. Er is structurele overcapaciteit van circa dertig procent op de wereldstaalmarkt en het ziet er niet naar uit dat dit het komende decennium gaat veranderen. Het is qua prijs dus een race ‘to the bottom’. (bon: McKinsey.com met het rapport van feb 2021 Consolidating European Steel, feb 2021)
En dan is er nog zoiets als ‘the battle of materials’. Staal concurreert voor allerlei toepassingen met kunststof en andere metalen waaronder aluminium. Staal loopt het risico in de nabije toekomst uit de markt geprijsd te worden door aluminium waardoor overcapaciteit een nog urgenter probleem zal worden. Staal is nu goedkoop. Aluminium dat geproduceerd wordt middels elektrolyse is vrij duur vanwege de hoge electriciteitsprijs. Maar zodra staalfabrieken – vanwege milieuwetgeving bijvoorbeeld - staal met waterstof gaat dit kostprijsverschil verloren. Ook in dat proces is elektrolyse nodig namelijk. Als er geen of nauwelijks kostprijsverschil is, zal aluminium vaker verkozen worden. Lichtgewicht is een voordeel bij transport. Nu al verkiest de automobielindustrie het duurdere aluminium op plaatsen waar het vroeger voor staal opteerde omdat gewicht te sparen en zo het energieverbruik te drukken. Daarbij komt dat recycling van aluminium minder energie kost dan recycling van staal en dus goedkoper is. En er is ook nog eens meer aluminium beschikbaar. De aardkorst (oppervlakte) bestaat voor 8,1% uit aluminium en 4,7 % uit ijzer (zie staatje hieronder). Kortom, in een toekomst waarin zowel staal als aluminium aangewezen zijn op schone elektrische energie zou de staalmarkt er wel eens heel ander kunnen uitzien.
Aluminium als alternatief
Er zijn al autofabrikanten die uitwijken naar aluminium.
De winning ervan is een ander proces. Het werkt met directe elektrolyse van aluinaarde (dat dan wel weer gewonnen moet worden uit bauxiet en daar is wel warmte voor nodig). Aluminium wordt voornamelijk gemaakt nabij waterkrachtcentrales.
Aluminium is lichter dan staal en heeft in de lifecycle van eenakter dus energievoordeel in gebruik. Omdat staal uit waterstof peperduur gaat worden is aluminium een steeds beter alternatief. Wordt al veel toegepast ook.
Documenten
- Beverwijk 2019 GroenLinks D66 motie gezondheidsplan milieubleidsplan Wijk aan Zee (pdf)
- Beverwijk 2020 Antwoord College op motie INT 20 55426 motie 129 4 (pdf)
- Beverwijk 2021 07 12 vragen nav interpellatiedebat (pdf)
- E Nose 2021 Q1 Kwartaalrapport januari februari maart 2021 IJmondregio (pdf)
- FTM 2021 Tata houdt vast aan gratis uitstootrechten ondanks europese grensheffing (pdf)
- Handhaven in het duister (pdf)
- Milieuplatform IJmuiden Noord (pdf)
- Prov NH Programma Tata Steel 2020 2050 Samenwerken aan een gezondere en veilige IJmond (pdf)
- Prov NH ROV301107.06Waterlandaccoord (pdf)
- Radbout Universiteit 2008 Onderzoek haren kinderen Wijk aan Zee 72629 (pdf)
Terug & verder bladeren:
tinyurl:
link
views: 318
Voorstellen
Achtergrond
Gerelateerd nieuws
- 14-06: Meeste ultrafijnstof in Wijk aan Zee, blijkt uit RIVM-onderzoek
- 06-02: Omgevingdienst op de hoogte van decennialange lekkages van Cokesfabriek
- 30-11: Onderzoek OM bij installaties van Tata Steel
- 15-03: Motie over scenariostudie haalt net geen meerderheid