Luchtvaart en klimaatakkoord Parijs
Aspect
Op basis van het klimaatakkoord van Parijs is Nederland verplicht de uitstoot in 2030 met 55% te hebben gereduceerd en in 2050 met 95%.
Voor de luchtvaart worden andere doelstellingen geformuleerd.
Jaar | Klimaatakkoord | Luchtvaart |
---|---|---|
2020 | - 25 % t.o.v 1990 | geen eisen |
2030 | - 55 % t.o.v. 1990 | niveau van 2005 |
2050 | - 95 % t.o.v. 1990 | - 50% t.o.v. 2005 |
2070 | 0 uitstoot |
Het verschil tussen de wettelijke afspraken en wat de luchtvaart aan ruimte krijgt is enorm. Hierbij komt dat de uitstoot van CO2 op grotere hoogte een sterkere inpact heeft op de opwarming van de de aarde.
Wat burgers willen is een redelijke eis: laat de luchtvaart evenredig bijdragen aan de reductiedoelstellingen. De sector blijkt niet in staat zichzelf te reguleren. Uit onderzoek blijkt dat bijna alle beloften die de sector de afgelopen jaren deed, niet zijn nagekomen.
De meest effectieve maatregel is het verminderen van het aantal vliegbewegingen. Met name voor de lange afstanden, de (zakelijke) veelvliegers en die afstanden die ook met de trein kunnen..
Bronnen:
- Klimaatakkoord
- Afspraken met luchtvaart sector
- For 20 years the aviation industry has missed all but one of their sustainability targets.
Documenten
- 2021 06 00 Factsheet verduurzaming luchtvaart (pdf)
- 2021 10 06 VNO NCW manifest vestigingsklimaat (pdf)
- 2022 01 28 Tweede periodieke rapportage staatsagent KLM (docx)
- 20220430 Volkskrant het is hier niet zoals buiten (pdf)
- 20220506 Lammert van Raan FD (pdf)
- 20220510 Brief Min IenW over de ontwikkelingen van de verduurzaming van de luchtvaart (pdf)
- 20220525 NLR Position paper t.b.v. rondetafelgesprek Verduurzaming luchtvaart d.d. 25 mei 2022 (pdf)
- 20220525 ORS Position paper ORS KCCA t.b.v. rondetafelgesprek Verduurzaming luchtvaart d.d. 25 mei 2022 (pdf)
- 20220525 SNM Position paper tbv rondetafelgesprek Verduurzaming luchtvaart d d 25 mei 2022 (pdf)
- 20220525 TU Delft Position paper J. Melkert t.b.v. rondetafelgesprek Verduurzaming luchtvaart d.d. 25 mei 2022 (pdf)
- 20220531 Brief Regionale Luchthavens minister Harbers (pdf)
- 20221109 SNM GP MD Actieagenda Luchtvaart (pdf)
- animatie (m4v)
- animatie (mp4)
- animatie (zip)
- BEREKENING SCHATTING ENERGIE TBV SYNT KER BURGERLUCHTVAART 30 05 2022 geheel (pdf)
- De nuttige hub Schiphol 20220407 (pdf)
- lakonderzoek onder het Nederlands publiek, meting 2020 (derde meting, tijdens COVID 19 pandemie) (pdf)
- luchtvaart uit balans (pdf)
- Nota van Antwoord Luchtvaartnota 2020 2050 (pdf)
Terug & verder bladeren:
Voorstellen
Achtergrond
Gerelateerd nieuws
- 08-03: Waarom wil de KLM niet dat Schiphol krimpt?
- 16-01: Analyserapport: economische impact van minder vliegbewegingen zeer beperkt
- 10-12: Zes woedende gemeenten eisen stikstofrechten terug van Lelystad Airport
- 06-12: Frankrijk zet streep door aantal korte vluchten
- 24-11: PvdA en Groenlinks in Amsterdam: Schiphol moet substantieel krimpen
- 24-11: D66 congres: Halveer de CO2 uitstoot van de luchtvaart in 2030
- 24-07: How the aviation industry has lobbied to weaken and delay climate regulation
- 25-06: Kabinet wil luchtvaart niet meer terug naar oude niveau
- 14-06: Marjan Minnesma: halveer vliegverkeer
- 31-05: Boterzachte argumenten voor nieuwe steun aan KLM
- 01-05: PVA-video. Kwaliteit en moraliteit van Schiphol
- 11-11: Interview met Marcella van Platform Vliegoverlast Amsterdam
- 15-07: Kosten-baten analyse Schiphol leidt tot kamervragen